De afgelopen weken schreef ik over wat ik doe als copywriter, en hoe ik dat doe. Met behulp van bakkers en reizen naar Rome – deze week ga ik het wat minder ver zoeken, en doe ik uit de doeken wat ik zoal doe als het op content aankomt.
Eén van de dingen waarvoor klanten mij contacteren, is content. Content is namelijk king. Zonder waardevolle inhoud is een website een lege doos. Stel je voor dat krantenartikels voortaan enkel nog uit titels bestaan. Niet echt handig, want de body van de informatie – dat wat je te weten wil komen, is gewoon niet meer aanwezig. Je bent getriggerd om meer te weten, maar vindt niet waar je naar zoekt.
Hetzelfde geldt voor zowat elke website – zonder info sta je nergens. Als je vanaf vandaag op je favoriete website niet meer kan lezen dan een naam, en het logo groot ziet glanzen, zal het niet lang je favoriete website meer zijn (unless you’re into that sort of thing). Hoe meer relevante informatie je verzamelt op je site, hoe groter de kans dat je je bezoekers triggert. Zelf ga ik vanuit morbide nieuwsgierigheid altijd even kijken naar de blogs van de sites die ik bezoek. Rillingen krijg ik dan als het laatste item uit 2007 dateert – betekent dat dat er de voorbije 14 jaar niks veranderd is? Of zijn ze gewoon content met hun content?
Een blog, een listicle, een testimonial, een use case of case study, een whitepaper, een ebook, een infographic, een template of checklist,… Het zijn allemaal vormen van content waarmee je je bezoekers kunt overtuigen van de meerwaarde die je biedt. Dat kost in het begin wat tijd en moeite, maar stel je voor dat je daardoor elke maand 1 extra klant overtuigt – wat betekent dat voor je omzet? En wat als je 10 klanten overtuigt? Of 100?
Het zijn extreme voorbeelden, maar het voordeel van je content is dat het werkt volgens het principe van compound interest – samengestelde rente; je bouwt verder op alles wat je voorheen hebt opgebouwd. Ik schets met een voorbeeld; als je vandaag iets post over de meerwaarde van je producten of diensten, en er een halfjaar nadien opnieuw naar verwijst op een landingspagina waarop je een speciale actie in de kijker zet, is de kans groot dat een twijfelende bezoeker doorklikt naar het artikel. De tijd en moeite die het kost om vanuit je landingspagina te linken naar het artikel van een halfjaar geleden is verwaarloosbaar klein, maar van onschatbare waarde voor je bezoeker.
Denk even aan je favoriete webwinkel; je ziet regelmatig “vaak samen gekocht”, of “andere bezoekers kochten ook” – dat is geen toeval; als je luiers koopt, is de kans groot dat je ook luierdoekjes en billenzalf nodig hebt. Content marketing is ongeveer hetzelfde – als je een artikel publiceert over wanneer en hoe je je onkruid best wiedt, is de kans groot dat je bezoekers geïnteresseerd zijn in een mooie tuin; speel daarop in – verwijs door naar een artikel waarin je enkele makkelijk te onderhouden planten aanraadt. Geef je financieel advies en geef je een overzicht van de verschillen tussen leasing en financiële renting, denk dan na of een calculator een handige tool kan zijn om de verschillen geval per geval naar voren te brengen.
Op basis van je doelgroep denk ik mee na over waardevolle inhoud, welke elementen er zeker uit moeten springen, hoe we inspelen op periodiek drukke en rustige periodes, en hoe we bepaalde producten en diensten – nieuw of oud – in de kijker kunnen zetten. Strikje errond, duidelijk prijskaartje erbij en er nog een gratis staaltje erbij – een proevertje dat naar meer smaakt. Vergelijk het met je etalage inrichten; als je klant niet weet dat je het aanbiedt, kan je het niet verkopen.
En als je het echt niet weet? Bevraag je netwerk. Duik in je klantenbestand, bevraag wat voor hen nuttig of zelfs nodig is. Je zal dezelfde thema’s vaak horen terugkomen; doe dààr iets mee. Als 7 klanten aangeven dat ze jou als diëtist kozen omwille van je expertise, maar dat ze er helemaal niet uit zijn wat het verschil is tussen keto, paleo en intermittent fasting, dan heb je meteen inspiratie voor een artikel of drie. En als je daar geen tijd voor vindt of zin in hebt, dan vraag je toch een copywriter om dat voor je te doen? Laat me iets weten, ik help je graag uit de nood.